fotograaf

Een fotograaf overlegt met zijn klant, maakt foto’s, bereidt elke foto voor, bewerkt de foto’s, bereidt de gedrukte versie voor en bestelt afdrukken, en voert vaak nog andere taken uit met betrekking tot de technieken en technologie die in de fotografie worden gebruikt. Is het een grap die ik zal maken? Afhankelijk van de omstandigheden is de vraag of het gepast is dat een fotograaf over iets vertelt misschien wel de belangrijkste die men zich kan stellen. Er wordt met twee maten gemeten als het gaat om het opeisen van de “titel” fotograaf, en er moet een zekere mate van waarheid in de claim zitten. Veel fotografen die beweren professionals op hun vakgebied te zijn, hebben een prima facie zaak en een norm voor hun mening vastgesteld. De meesten hebben waarschijnlijk jaren geleefd, zijn getuige geweest van ernstige gebeurtenissen, en hebben hard gewerkt om dat te worden, zodat zij hun beelden consequent kunnen kadreren en bewerken om de werkelijkheid naar buiten te brengen. Maar wat als wordt beweerd dat een professional eigenlijk niet genoeg weet of niet genoeg (of “kwaliteit”) stille-lenzenfotografie uitvoert om als professional te worden beschouwd? Wat als een foto wordt bewerkt of op een andere manier zo wordt bewerkt dat hij eruitziet als een gewone foto met een fotocamera? Veel fotografen zorgen ervoor dat hun foto’s op de juiste manier worden genomen en dat ze de dingen praktisch fotograferen, maar er zijn momenten waarop gamers en andere makers onscherpe vs. scherpe, zwart vs. wit, enz. bewerkingen zullen goedkeuren. Het dilemma is dus, werkt een professionele fotograaf met echte onderwerpen of in combinatie met stockbeelden? Het onderscheid is zeer belangrijk, en één die belangrijk is om te maken aan de meest technisch bekwame mensen. Zij moeten een licentie hebben om foto’s te maken die beelden creëren die, zoals geschreven, in een stilstaand beeldformaat verschijnen dat overal commercieel gebruikt kan worden met betrekking tot foto’s. Vaak kan een fotograaf willens en wetens met beelden werken zonder te weten wat er op de foto staat, maar in het kader van dit hele artikel is dat niet het geval. Een fotograaf heeft gespecialiseerde vaardigheden en opleiding nodig om een echte professional te zijn en het beeld dat hij creëert moet voor zichzelf staan. Dus wie zou de titel moeten opeisen, en het werk doen waarvoor de claim vaak wordt gemaakt? Arrivederci vertegenwoordigt verschillende bekende beroepsfotografen, sportfotografen en andere sportgerelateerde “goeroes” in online fora. Dit is een non-profitorganisatie die gespecialiseerd is in het leggen van contacten met en het samenwerken met professionele fotografen om veel nieuwe evenementen tot leven te brengen. Enkele voorbeelden kunnen zijn de creatie van professionele trofeeën, spelteamkaarten, teamlogo’s, en nog veel meer. De organisatoren krijgen vaak vragen van mensen die een eigen team willen hebben of een eigen spel willen creëren. Veel van de klanten van Arrivederci kunnen zich niet alle kosten veroorloven die een professional zou kunnen maken en als gevolg daarvan zijn ze begonnen te praten over het gebruik van deze beelden in hun werk met hun klanten, meestal met een “mijn logo mag gebruikt worden wat je maar wilt, maar ik neem alleen je geld aan” deal. Ik heb gehoord van verschillende evenementen die kwaad werden toen hun eigen logo’s werden gebruikt om een spelhuis te bouwen. Het probleem is wanneer een klant iemand opdraagt te doen wat hij niet heeft gedaan. Wanneer dit gebeurt, is het vaak het einde van een heel evenement, en een hel van een hoop geld en tijd besteed aan het evenement is verspild. Ik hoor van gevallen waar organisatoren hebben geprobeerd om de oorspronkelijke makers van de inhoud te volgen, en wat uiteindelijk werd “gebruikt” in een evenement waren ideeën van mensen, ideeën die uiteindelijk resulteerden in logistieke problemen voor de locaties waarvan de inspanningen werden verspild. En wanneer het evenement dan toch een succes wordt, is de grond van het evenement niet in staat om met de nasleep ervan te herstellen. Wanneer deze situaties zich voordoen, is er sprake van de zogenaamde “Cliffhangers”. Wanneer een evenement wordt afgelast, blijven er mensen teleurgesteld achter, worden er kosten gemaakt en wordt de verkoop van diverse producten geplunderd. Dus in zekere zin is dit goed. Opt-out manier. Het is niet veel – minder dan een dollar per blootstelling – maar verenigingen houden als het gaat om vertrouwen. Veel mensen kunnen niet eens beslissen of een fotograaf legitiem is, maar daar zijn internals voor. Internals zijn belangrijk omdat de interacties tussen de beeldgenerators, de beeldbewerkers… Over het algemeen moeten de beginners de basis kennen, ongeacht de hoeveelheid werk die wordt gedaan, enz. De makers van inhoud en tussenpersonen moeten het werk “lezen” om echt te weten of het nuttig zal zijn of niet. Dus, wat betekent dat voor u? Voor het gebruik van de inhoud-schepper die intellectueel eigendom aan het product wil toevoegen, moet u geïnformeerd worden over wat wat is, en alleen opgeleid worden over wat gedaan moet worden om andere/nieuwe/vorige ideeën of middelen op te nemen. Het helpt om een vertegenwoordiger te vinden om te raadplegen, en misschien deel te nemen aan een ad hoc workshop om uw visie te laten verduidelijken. Als iemand vraagt wat je waarvoor betaald hebt, maar vervolgens komt opdagen om het opnieuw te filmen als “het coolste ding ooit?”

lees meer:

Portretfotograaf Den Haag

Landschapsfotograaf Den Haag

Professioneel fotograaf Den Haag